اصول استخدام نیروی کار مناسب


 


ایران وکیل – “در استخدام، ویژگی های شخصیتی فرد را در نظر بگیرید، مهارت های لازم را به او آموزش خواهید داد.”


(پیتر شوتز-Peter Schutz)


  • تعیین دقیق شرح وظایف

  • تعیین توانایی های جسمانی، تحصیلاتی، مهارت های اجتماعی و اجرائی و همچنین جنسیت مناسب آن موقعیت شغلی

  • تدوین بسته جبران خدمت پرسنل مورد نظر شامل حقوق، پورسانت، مزایا (بیمه و …) و کمک هزینه عملیات فروش (هزینه های حضور در منطقه، قبض تلفن همراه، پوشش سازمانی و …)


سه مرحله فوق باید با همفکری مدیران و نیروهای قدیمی تهیه و به تصویب هیئت مدیره برسند.


  • اطلاع رسانی داخلی در سازمان؛ توصیه اکید میشود از استخدام اقوام درجه یک پرسنل خودداری گردد.

  • ارتقا یا تغییر موقعیت افراد شاغل؛ به طور مثال فروشنده ای دارید که مناسب ارتباط برقرار نمودن با مشتریان نیست، اما میتواند در واحدهای دیگر از جمله انبار و تدارکات به خوبی انجام وظیفه کند یا راننده ای که بسیار مودب، خونگرم و قابل اعتماد است و میتواند با واحد فروش همکاری کند.

  • بهره گیری از شبکه های اجتماعی اینترنتی که مورد توجه آحاد افراد جامعه هستند.

  • درج آگهی استخدام در روزنامه های کثیرالانتشار و پرتیراژ


توصیه میگردد در صورت امکان حداقل دو و حداکثر سه تن در جلسه مصاحبه استخدام حضور داشته باشند.


قبل از تکمیل فرم و شروع مصاحبه، شرح وظیفه شغل فرد را در اختیار متقاضی قرار دهید تا به درک مشترک از نیاز سازمان برسد.


ابتدا شاخص های مورد نظر را با هیئت مصاحبه کننده در میان گذاشته و برای هر کدام نمره و امتیازی در نظر بگیرید؛


به طور مثال :


تحصیلات مرتبط                                        5 امتیاز


تجربیات مرتبط                                          10 امتیاز


ظاهر مناسب                                             5 امتیاز


روابط عمومی و برقراری ارتباط                        10 امتیاز


نمره عملی                                               20 امتیاز


جمع امتیازات : 50 امتیاز


برای هر متقاضی یک فرم جدا اختصاص داده و در اختیار تیم مصاحبه کننده قرار دهید.


افراد موظف هستند بدون اطلاع از نظر همدیگر و به طور مستقل امتیاز خود را در فرم جدول امتیازات متقاضی درج نمایند.


با تعیین شاخص ها و اعلام میزان اثربخشی هر کدام از آن ها، از پراکندگی ذهنی خود و افراد مصاحبه کننده جلوگیری کنید.


 




 


آداب و تشریفات مصاحبه استخدامی


  • پذیرائی مناسب و رفتار صمیمی فضای سنگین اولیه جلسه را تلطیف مینماید و میتوان سریع تر به لایه های شخصیتی افراد نفوذ کرد. ضمن معرفی خود در مورد سمت افراد حاضر در جلسه، سازمان، تاریخچه و محصولات آن توضیحات مختصر ارائه دهید.

  • اعلام شود هدف از مصاحبه کمک و جانبه است؛ یعنی سازمان نیروی کار مناسب استخدام مینماید و متقاضی به شغل مناسب و درخور دست پیدا می کند و در غیر این صورت به سبب اشتباه در شناسایی و ارزیابی، دو طرف لطمه سنگین و جبران ناپذیری متحمل خواهند شد.

  • فرصت مصاحبه، به نقل یا شنیدن فتوحات گذشته اختصاص پیدا نکند و پس از ادای توضیحات اولیه، از متقاضی طبق نمونه های ذیل یک کار عملی خواسته شود.


1. امروز معلوم شد یکی از پرسنل از انبار و داخل اتومبیل ها دزدی میکند، با ایشان چگونه برخورد میکنید؟


2. اطلاع داده اند چک یکی از مشتریان برگشت خورده، رفتار شما چگونه خواهد بود؟


3.به فروش چه محصول یا خدمات تسلط کامل دارید؟ لطفا دقیقا در قالب یک جلسه فروش نمایشی، تلاش نمایید آن ها را به مشتری(ما) بفروشید.


  • قدرت خویشتن داری و تسلط بر اعصاب متقاضی را با طرح یک موضوع که موجب ناراحتی میشود، امتحان نمائید. به طور مثال بپرسید چرا لباس او مناسب جلسه مصاحبه نیست یا به مطالبی که ادعا میکند مسلط نیست.

  • قابل اعتماد بودن و مسئولیت پذیری متقاضی را امتحان کنید؛ مثلا بخواهید همکار شایسته خود، در سازمان قبلی را به شما معرفی کند یا مشتریان کلیدی سازمان پیشین خود را به شرکت شما منتقل کند.

  • اگر فرد متقاضی وعده های زیادی مبنی بر آورن همکاران یا انتقال اطلاعات مشتریان سازمان قبلی خود داد، بدانید روزی که از شرکت شما برود، همین رفتار را با شما در پیش خواهد گرفت. مجموعا این افراد به اخلاق حرفه ای پایبند نبوده و قابل اعتماد نیستند.

  • میزان آموزش پذیری متقاضی را از سابقه مطالعه و حضور در دوره های آموزشی جویا شوید و اگر مدعی شد کتابی را خوانده، نام نویسنده آن را بپرسید و بخواهید نکاتی چند از کتاب را برایتان توضیح بدهد.

  • از متقاضی بخواهید در صورتی که در مورد سازمان و کار سوال دارد، مطرح نماید. اگر هیچ سوالی نداشت و آماده شروع کار بود، شک نموده و در استخدام او تردید کنید. در صورت طرح سوال، از عمق سوالات و اساسی بودن آن ها میتوان به نگرانی ها، نگرش ها و طرز تفکر او پی برد.

  • از متقاضی بخواهید یک نامه تنظیم نماید و کالایی را به یک شرکت یا سازمان (مشتری احتمالی) با هدف فروش معرفی نماید.

  • طی مرحله 8 میتوان از دست خط، تسلط بر نگارش و ادبیات مکتوب فروشندگی متقاضی مطلع شد.

  • جلسه را با خوش روئی کامل تمام کرده و از متقاضی برای اختصاص وقت به منظور مصاحبه تشکر کنید.

  • حتما فرد متقاضی را تا در خروجی مانند یک میهمان مشایعت نمایید.

  •  قبل از شروع مصاحبه بعدی، با جمع بندی امتیازات و اخذ نظرات هیئت مصاحبه کننده مصاحبه را به سرانجام برسانید.       


 


توصیه تکمیلی : در مرحله نهایی استخدام فروشندگان، از همفکری یک سازمان مشاور روان شناسی استفاده نمائید و با انجام تست های روان شناسی توسط آن ها، تائیدیه نهایی در مورد شخصیت متقاضیان را کسب کنید.


تذکر: همان گونه که از یک انباردار ماهر و قابل اعتماد در زمینه کالاها کمک میگیرید، از مهارت های یک مدیر منابع انسانی هم کمک بگیرید تا مهم ترین سرمایه های خود را حفظ نمایید.


 


تهیه کننده: شیوا ترابی


منبع: به من میگن کاپیتان فروش – احد حیدری


پایگاه نیوزی ایران وکیل