ایران وکیل – آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که بعد از بیدار شدن از خواب در صبح باز هم احساس خستگی کرده باشید؟ آیا خواب کامل در شب موجب تقویت شما نمی شود؟ به این حالت خستگی در صبح گفته می شود و می تواند از دلایل متفاوتی ناشی شده باشد.


به طور کلی می توان علل اصلی احساس خستگی در صبح را به شرح زیر بیان کرد:


مشکلات تنفسی در خواب


خروپف


رفلکس اسید معده


مصرف الکل و محرک ها


گرسنگی در شب


در نوشتار زیر به 11 ماده غذایی که برای رفع خستگی صبحگاهی بسیار موثر هستند، پرداخته شده است.




 


جو دوسر


جو دوسر یک ماده غذایی مقوی با ارزش تغذیه ای بالاست. این ماده غذایی همواره باید در رژیم غذایی شما حضوری ثابت داشته باشد زیرا منبع انرژی مهمی محسوب می شود. جو دوسر حاوی فیبر غذایی فراوان است که این ماده مغذی به بهبود گوارش و تنظیم اشتها کمک می کند.


ویتامین ها و مواد معدنی موجود در جو دوسر گردش خون، سوخت و ساز و عملکرد شناختی را بهبود می بخشند.


همچنین، جو دوسر غذایی ایده آل برای قلب است زیرا بر سطوح تری گلیسیرید و کلسترول تاثیر می گذارد.




 


شیر


افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا نیستند می توانند از فواید مصرف شیر بهره ببرند زیرا این نوشیدنی از احساس خستگی هنگام صبح پیشگیری می کند.


شیر حاوی اسید آمینه ها و ویتامین هایی است که پس از جذب در بدن سطوح انرژی را بهبود می بخشند.


تریپتوفان، یکی از اسید آمینه های موجود در شیر است که ترشح سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی مرتبط با خوشی و بهزیستی، توسط مغز را تحریک می کند.




 


مغزهای خوراکی


اگرچه بهتر است اعتدال در مصرف آنها رعایت شود، اما مغزهای خوراکی از جمله مواد غذایی سرشار از انرژی هستند که می توانند به پیشگیری از احساس گرسنگی و خستگی صبحگاهی کمک کنند.


تراکم بالای ویتامین های B و اسیدهای چرب مفید در مغزهای خوراکی برای سیستم عصبی مفید است که به تقویت تمرکز و سلامت روانی کمک می کند.


همچنین، مغزهای خوراکی حاوی فیبر غذایی و آنتی اکسیدان ها هستند که از دردهای عضلانی، سردرد، و اضطراب پیشگیری می کنند.




 


عدس


عدس یکی از سالم‌ترین مواد غذایی بین حبوبات محسوب می شود. عدس حاوی مواد مغذی مفید برای سلامت جسمانی و روانی انسان است.


محتوای آهن عدس و پروتئین با کیفیت بالای آن به پیشگیری از هرگونه عوارض جانبی منفی کم خونی کمک می کنند.


مصرف عدس گردش خون را بهبود می بخشد و در همین راستا اکسیژن و مواد مغذی کافی در اختیار سلول های بدن انسان قرار می گیرند.


این کربوهیدارت ها به عنوان سوخت برای سلول ها عمل می کنند که در افزایش سطوح انرژی بدن نقش دارد.




 


شکلات


اگرچه مصرف بیش از اندازه شکلات ایده خوبی نیست، اما 20 تا 30 گرم شکلات تلخ می تواند به بهبود عملکرد شما در طول روز کمک کند.


شکلات حاوی چربی و کربوهیدارت هاست که یک منبع انرژی برای سلول های بدن انسان محسوب می شوند.


مصرف شکلات تلخ سیستم عصبی را تحریک می کند، سلامت قلب را بهبود می بخشد، و از مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند.




 


دانه های خوراکی


انواع مختلفی از دانه های خوراکی وجود دارند که می توانند با خستگی صبحگاهی مقابله کنند. این مواد غذایی کالری کمی دارند و سرشار از مواد مغذی هستند که به حفظ و تقویت سلامت بدن کمک می کنند.


به عنوان مثال، دانه های چیا و دانه های کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 هستند که برای سیستم قلبی عروقی و سلامت شناختی انسان مفید هستند.


اسید آمینه ها و مواد معدنی موجود در دانه های خوراکی نیز گردش خون را بهبود بخشیده و از نوسانات خلقی پیشگیری می کنند.


دانه های آفتابگردان، کدو تنبل، و کنجد نیز از دیگر گزینه هایی هستند که می توانید مد نظر قرار دهید.




 


موز


برای چند دهه، موز سوژه برخی باورهای پرسش برانگیز و مشکوک بود. افراد بسیاری از مصرف این ماده غذایی به دلیل نگرانی از افزایش وزن پرهیز می کردند. اما امروزه آن باورهای نادرست از بین رفته و موز به عنوان یک ابرماده غذایی خوشمزه و مفید برای انسان شناخته می شود.


کربوهیدارت ها و قندهای طبیعی موجود در این میوه سطوح انرژی و عملکرد انسان را بهبود می بخشند.


موز می تواند فعالیت سیستم عصبی را متعادل ساخته و خلق و خو را بهبود ببخشد.




 


سرکه سیب


مخلوط سرکه سیب همراه با آب و عسل نه تنها یک درمان سنتی محسوب می شود و برای حفظ سلامت عمومی بدن مفید است، بلکه اسیدآمینه ها و پتاسیم موجود در این سرکه منجر به رفع خواب آلودگی و خستگی هنگام صبح می گردد.


 


آب


مصرف آب ساده ترین راه برای کمک به بیدار شدن بهتر هنگام صبح است. حتی کم آبی خفیف در بدن می تواند احساس ناهوشیاری را بیشتر کند. در واقع بسیاری از ما هنگام بیدار شدن از صبح دچار درجاتی از کم آبی بدن هستیم. اگر می‌خواهید از آبی که می ‌نوشید، بیشتر بهره ببرید، کمی لیمو به آب اضافه کنید. این کار به دستگاه گوارش کمک می ‌کند و برخورداری از دستگاه گوارشی قوی، مهم ‌ترین نکته در بالا نگه داشتن سطح انرژی محسوب می‌ شود.

 




 


نعناع


سبزی ‌های دارای برگ ‌های سبز تیره از جمله مواد غذایی انرژی ‌بخش محسوب می ‌شوند و در دسترس قرار دارند. این سبزی ‌ها سرشار از ویتامین ‌ها، مواد معدنی و آنتی ‌اکسیدان‌ ها هستند. اگر زمانی برای تهیه یک ظرف بزرگ سالاد ندارید، چند سبزی را با مخلوط ‌کن هم بزنید یا آب بگیرید و آن را بنوشید.

 




 


تخم مرغ


شما می ‌توانید انرژی مورد نیاز برای بدن و مغز را از طریق یک صبحانه کامل به دست آورید؛ صبحانه ‌ای که در آن پروتئین و چربی وجود داشته باشد؛ زیرا پروتئین و چربی برای تامین انرژی بدن ضروری هستند. تخم مرغ در این میان گزینه مناسبی است و اگر می ‌خواهید مدت طولانی ‌تری انرژی داشته باشید، کمی هم کربوهیدرات به صبحانه خود اضافه کنید و از مصرف مواد غذایی شیرین و فرآوری شده در وعده صبحانه بپرهیزید.


بیشتر بخوانید:


36 ماده خوراکی خون ساز


20 باور غلط در مورد کاهش وزن و لاغری!


 


 گردآورنده: عاطفه کریمی


پایگاه نیوزی ایران وکیل