اهمیت بنگاه داری و استفاده از فناوری های مدرن در دنیا، زمانی توسعه در ایران را محقق می سازد که قابلیت آن جهانی باشد




 


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بدون بزرگ شدن بخش خصوصی در کشور امکان توسعه وجود ندارد، افزود: از توسعه نمی توان چشم پوشی کرد زیرا تمنای توسعه کشور را نمی توان از ملت گرفت.

آخوندی بر ضرورت تعریف حوزه ای فراملی برای توسعه کشور گفت: لازم است در چارچوب تمدن «ایران شهری» از ایران محافظت و با شرکای خود در منطقه در همه زمینه ها از جمله حمل و نقل، مهندسی و صنعتی همکاری و مشارکت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی، بنگاه های اقتصادی را بزرگترین ثروت تجاری و مادی کشور برشمرد که به آن کمتر توجه شده است و تاکید کرد: برای حفظ بنگاه های اقتصادی باید بین بخش خصوصی و دولتی مشارکت و همکاری های زیادی وجود داشته باشد.

آخوندی گفت: آزادسازی و تجاری سازی تاکنون در ایران رخ نداده است و همچنان در کشور به دنبال قیمت گذاری هستیم.

وی تاکید کرد: اکنون در کشور تقریبا در هیچ حوزه ای مفهوم تجاری سازی وجود ندارد و همه به دنبال این هستند که از بودجه دولت استفاده و هزینه های خود را سربار دولت کنند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: به راحتی از انباشت ثروت در منابع تجاری در جنوب ایران گذشته ایم در حالی که در گذشته مردم جنوب با بسیاری از کشورهای منطقه ارتباط داشتند.

وی با بیان اینکه حق داریم نگران آینده ایران باشیم، ادامه داد: در وضعیتی قرار داریم که اگر دقت نکنیم نسل های آینده ما را سرزنش خواهند کرد.

به گفته وی، تمرکز جمعیت ایران در یک محدوده علاوه بر تنزل کیفیت زندگی، امکان جابجایی و حمل ونقل را در کشور نگران کننده کرده است.

آخوندی، تعامل تشکل های حرفه ای در حوزه حمل ونقل و مسکن وشهرسازی را خواستار شد و گفت: تاکنون تجاری سازی را در ایران اجرایی نکرده ایم، زیرا بدون آن امکان خصوصی سازی وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: امروز در این همایش گلایه های بخش خصوصی و تشکل های حرفه ای را شنیدیم؛ باید با زیاد شدن این نشست ها در نهایت با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: از همه تشکل های حرفه ای درخواست دارم برای طرح مطالبات خود از دولت از مشاوران حقوقی و تجاری استفاده کنند.

آخوندی گفت: بخش خصوصی همواره از دولت درخواست حمایت و دریافت یارانه می کند در حالی که این بخش باید در یک شرایط مناسب کسب و کار با پرداخت مالیات، منابع مالی دولت را تامین کند.

وی افزود: اتفاقی که در بخش نظام مهندسی افتاده اینکه دستمان در جیب دیگری باشد؛ آنهم با تایید دولت، اما با یک دستورالعمل این وضعیت را ادامه ندادیم چون معتقدیم هر کاری در کشور باید بر مبنای رقابت باشد؛ چون نتوانستند خود را با این دستورالعمل تطبیق دهند لذا به آن اعتراض می شود.


انتهای پیام