اگر در فضای بسته سکته کنم کسی به دادم نمیرسه


فکرش هم سخت است. تصور کن داخل هواپیما یا آسانسور باشی، یک فضای در بسته، بعد کم کم احساس اضطراب و نگرانی سراغت می آید. می ترسی که مبادا قلبت از حرکت بایسته. آخرین بار انقدر احساس ترس داشتم که می خواستم داد بزنم، کسی اینجا پزشک نیست؟


وقتی در محیط های سر بسته قرار می گیرم فکر کردن به مسائل منفی شروع می شه. ضربان قلبم بالا میره، انگار قلبم می خواد از توی سینه کنده بشه. چشمام سیاهی میره، احساس می کنم دارم غش می کنم. نفس کشیدن برام سخت میشه…


الان مدتی هست که سعی می کنم خیلی بیرون نرم. وقتی می بینم اطرافم، یه ساختمان پزشکان یا بیمارستان هست حالم بهتر می شه. با خودم می گم اگر مشکلی پیش بیاد امکانش هست که نجاتم بدن. هر بار هم که میرم درمانگاه، یه سرم بهم میزنن و یه آمپول آرام‌بخش و بعد می فرستن برم خونه. تلفن شما رو هم یکی از پزشکان درمانگاه به من داد.


تحلیل


اختلال های اضطرابی انواع و اقسام دارند. بعضی ها دچار حمله های هراسی می شوند، برخی دیگر اضطراب فراگیر دارند و گروهی نیز از هراس های اجتماعی در رنج به سر می برند. صرف‌نظر از نوع اختلال، این اضطراب های محیطی، ناشی از باورهای نامعقول و خطاهای شناختی ما هستند. برای مثال آناهیتا در نزدیکی درمانگاه احساس امنیت خاطرش بیشتر می شود، در محیط های در بسته و در ترافیک احساس خفگی می کند، بارها پیش بینی کرده، الان سکته می کنم و هیچ‌گاه سکته نکرده است و خلاصه اینکه هر بار به اضطرابش فکر کرده، حالش بدتر شده است. جالب اینجاست که یکی از فنون کنترل این اضطراب‌ها، روش حواس‌پرتی است. اگر این افراد در هنگام اضطراب، روی نشانه های اضطرابی خود مانند ضربان قلب، تنفس، افکار منفی مانند سکته کردن و غیره فکر نکنند و اصرار نورزند، در بیشتر موارد این اضطراب شدید نخواهد شد.


ما روش های جالبی برای درمان اضطراب ها کشف کرده ایم که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد. یادتان باشد اگر کمی شادتر زندگی کنید، لازم نیست این همه اذیت شوید.


زمزمه های درونی مثبت


به چیزهای خوب فکر کن.


اگر این همه تمرکز را روی کتاب های درسی ات می گذاشتی الان یک خیابان به نامت بود.


امکان اینکه کسی از خفگی ناشی از پریدن آب در گلو بمیرد از امکان سکته قلبی در هنگام اضطراب بیشتر است.


اضطراب یعنی زندگی کردن در آینده.


تو از چیزهایی می ترسی که زاییده ی فکرهای خودت هستند.


نفس عمیق بکش.


آروووووم باش.


باور مثبت


هر چه بیشتر روی نشانه های اضطرابی مانند تپش قلب، تنفس، سیاهی رفتن چشم ها و غیره دقت و تمرکز کنی، اضطرابت بیشتر خواهد شد.


بیشتر بخوانید:


41 فکر سمی در اضطراب و افسردگی(شماره 1)


41 فکر سمی در اضطراب و افسردگی(شماره 2)


 


تهیه کننده: عاطفه کریمی


منبع: 1+40 فکر سمی در اضطراب و افسردگی – رامین کریمی


پایگاه نیوزی ایران وکیل