فکر سمی 4- من وسواسی نیستم فقط یه کم تمیزم!


به من میگن چرا توی خونت بیست جفت دمپایی داری. خب آدم پر رفت . آمد، هر کسی ممکنه خونش بیاد. اینها کفش‌هاشون کثیفه، جوراب‌هاشون ممکنه میکروبی باشه، ممکنه بعضی‌ها قارچ و انگل هم داشته باشن. یا برای مثال میگن تو چرا انقدر توالت رو تمیز میکنی. من نمی‌فهمم مگه خود شما دکتر دستشویی خونتون را با سفید‌کننده تمیز نمی‌کنی؟ در واقع من دوست دارم که خونم تمیز باشه. اینجا محل زندگی منه. شخصیت آدم ها به تمیزی محل زندگی‌شونه. به هر حال وقتی آدم تمیزی باشی، کمتر مریض می‌شی. بیماری‌های عجیب و غریب این روزا رو مگه ندیدی؟ آنفلونزای خوکی، آنفلونزای مرغی، هپاتیت، ایدز…!


تحلیل


خداوند انسان را آفرید و انسان هم توجیه را آفرید! بسیاری از کسانی که وسواس تمیزی دارند، خیلی هم آدم‌های تمیزی نیستند، روی تلویزیون‌شان یک کیلو گرد و خاک نشسته اما دست‌‌ها را انقدر شسته اند که زخم شده!


نخستین گام در رویارویی با مشکل وسواس، پذیرش آن است. در حالت های خفیف تر، این توجیه کردن بیشتر هم صورت می پذیرد. آدم های وسواسی اگر به اجرای ویژگی های مربوط به وسواس‌شان نپردازند، احساس کلافگی و اضطراب می کنند. صرف‌نظر از اینکه درمان دارویی در کنار روان‌درمانی نتایج خوبی دارد، اما به تنهایی نمی تواند به درمان این اختلال بینجامد. یکی از فنون کارآمد و تا حدودی آسان در درمان وسواس، مواجه یا رویارویی است که در آن پس از انجام روش آرمیدگی که در ادامه شرح داده می شود، میزان تنش را کم می کند.اما یادتان باشد درمان، کاری تخصصی است و بهتر است با یک روانشناس مشورت کنید.


آموزش آرمیدگی


اگر بتوان به روشی ماهیچه ها و ضربان قلب را آرام نمود، این بدن آرام شده، دیگر نمی تواند دچار تنش گردد. این اصل ساده باعث به وجود آمدن روش آرمیدگی در روان‌شناسی گردید. در ادامه از شما می خواهیم تمرین های مربوط به این شیوه را در حالی که در جایی آرام و خلوت دراز کشیده اید و کسی به مدت 15 تا 30 دقیقه مزاحم‌تان نمی شود، انجام دهید. تصویرسازی مثبت، تنفس عمیق و آرام، موسیقی ملایم و صدای طبیعت در این روش به شما کمک خواهند کرد.


از دست ها شروع کنید… دست‌تان را مشت کنید و فشار دهید… 5 ثانیه نگه دارید و رها کنید…یک نفس عمیق بکشید… این کار را 3 بار تکرار کنید… اکنون ساعد را هم به آن اضافه کنید و فشار دهید… 5 ثانیه نگه دارید و رها کنید… سه بار تکرار نمایید…و حالا بازو را هم اضافه کنید… در حالی که مچ دست و ساعد را فشرده ساخته اید، بازو‌ی‌تان را خم کنید و فشار دهید… این حرکت را نیز سه مرتبه و هر بار 5 ثانیه انجام دهید…و حالا دست چپ را هم به همین ترتیب.


آرام سازی پاها


چند نفس عمیق بکشید… بارها با خودتان تکرار کنید، آرام باش. پای راست را از مچ به سمت بیرون ببرید و فشار دهید. سه تا پنج ثانیه… نفس عمیق و تجسم یک مکان زیبا را هم به آن اضافه کنید…حالا به سمت ساق پا و به همین ترتیب تا ران پای راستپیش بروید…پای چپ را هم به همین ترتیب…


آرام سازی تنه


تجسم یک مکان خوشایند، به همراه نفس های آرام و عمیقی که در آن ها از بینی هوا را داخل و از دهان خارج می سازید، به همراه عبارت آرام باش یا واژه آرامش می تواند تا همین جا هم شما را آرام ساخته باشد. حالا شکم و سینه را فشرده نگه دارید و 5 ثانیه بعد رها کنید… این حرکت را هم سه بار تکرار کنید.


آرام سازی صورت


صورت را فشرده کنید و مانند زمانی که می خواهید شکلک در بیاورید آن را جمع کنید. سه تا پنج ثانیه این کار را انجام دهید و تمام.


ممکن است در میانه کار خوابتان ببرد که هیچ اشکالی ندارد و بسیار هم آرام‌بخش است.


در آرمیدگی، ریتم های مغزی به ریتم آلفا که ریتم آرامش است، نزدیک می شوند.


بعد از انجام آرمیدگی، به تمرینات مربوط به کنترل وسواس ها، خشم و اضطراب بپردازید.


زمزمه های درونی مثبت


میکروب ها در هوا نیز وجود دارند و با مایع ضدعفونی هم مقدارشان هیچ‌گاه صفر نمی شود.


بدن در قبال بسیاری از میکروب ها مقاوم است. نگران نباشید. تو چه بخواهی و چه نخواهی، گاهی سرما خواهی خورد. آنفلوانزای خوکی را هم جور دیگری مهار کن.


گاهی خیس کردن مداوم پوست، خطر ازدیاد میکروب ها را بیشتر می کند.


تمیزی با اجبار در تمیز کردن فرق دارد.


تو زمان زیادی را اسراف می کنی.


وسواسی ها، دیگران را هم معذب می کنند.


باور مثبت


آدم های تمیز یک بار می شویند، اما وسواسی ها با یک بار شستشو راضی نمی شوند. تو با اجبار در شستن و تمیز کردن شاید کمتر سرما بخوری اما برخی عوارض جسمی مانند دیسک کمر، مشکلات تنفسی ناشی از مواد پاک کننده، حساسیت های پوستی و غیره را در خود افزایش خواهی داد.


بیشتر بخوانید:


41 فکر سمی در اضطراب و افسردگی(شماره 1)


41 فکر سمی در اضطراب و افسردگی(شماره 2)


41 فکر سمی در اضطراب و افسردگی(شماره 3)


 


تهیه کننده: عاطفه کریمی


منبع: 1+40 فکر سمی در اضطراب و افسردگی – رامین کریمی


پایگاه نیوزی ایران وکیل