ایران وکیل – کم خونی یا آنمی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول های قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون برای رساندن اکسیژن به سایر بافت های بدنتان وجود ندارد. کم خونی وضعیتی است که در آن گلبول های قرمز قادر نیست وظیفه اکسیژن رسانی به سلول ها را انجام دهد و به همین دلیل است که کم خونی با مشکلات تنفسی و احساس ضعف و خستگی همراه است.


در زیر به 36 ماده خوراکی که می تواند در کاهش کم خونی موثر باشند اشاره شده است. البته باید توجه داشت که مصرف این مواد خوراکی جایگزین درمان های دارویی نمی شوند و برای درمان کم خونی حتماً باید با پزشک مشورت کنید.




 


1- عسل


این ماده غذایی به محض ورود به کبد، تبدیل به خون می‌شود.




 


2- کنجد


شما می توانید شب ها همراه شام یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را کاملا بجوید و میل کنید؛ خوردن این دانه روغنی برای تقویت مو‌، چشم‌، تخمدان ها و بیضه‌ها‌، بسیار مفید است‌. هر غذایی که برای اعضای تناسلی مفید باشد، برای چشم نیز مفید است. چون این دو اندام، لطیف‌ترین بخش غذاهای مصرفی روزانه را به سمت خود جذب می‌کنند.




 


3- قوتوی کرمان


قوتوی کرمان یا اردبیل ترکیبی از تخم گشنیز، زنجبیل، میخک، هل باد، شاه‌دانه ،گندم ،کنجد ،عدس و … است. توصیه می‌شود یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان شیر مخلوط و میل کنید.


4- آبگوشت با نخود


توصیه می‌شود این غذا با شعله پایین  تهیه و طبخ شود تا کاملا هضم شود.


5- گوشت بلدرچین


این گوشت از آهن زیادی برخوردار است حتی برای کسانی که سنگ یا شن کلیه دارند، مفید است.




 


6- مویز


در طب سنتی ایران مویز را ماده غذایی خون ساز می شناسند.


7- آلو و انجیر خشک


برای دریافت غذاهای خون ساز ، خوردن هفت عدد انجیر خشک همراه صبحانه  و 9 تا 12 عدد آلو‌ بخارا همراه وعده ناهار توصیه می شود.


8-  اسفناج ، جعفری ، گشنیز 

9- جگر و قلوه 

10- خرما 

11- هویج 

12- آب کلم 

13-
کشمش 

14- گلابی ،انگور


15- گردو و ،فندق و پسته 

16- شیر 

17- باقلا و نخود 


18- لیموترش تازه 




 


19- غذاهای دریایی


اکثر غذاهای دریایی سرشار از آهن هستند. ماهی های چرب از قبیل ماهی قزل آلا، ماهی تن و … نیز همین خاصیت را دارند. برای کمک به پیشگیری از کم خونی، غذاهای دریایی از جمله ماهی های چرب را هفته ای سه بار میل کنید.




 


20- جوی دو سر 


یک فنجان بلغور جوی دو سر شامل ویتامین های گروه ب از جمله ویتامین ب ۱۲ است که می تواند برای مبتلایان به کم خونی ناشی از این ویتامین مفید باشد. تنها مصرف روزانه ۲قاشق غذاخوری جو دو سر، ۲,۵ میلی گرم از آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند.


 


21- گوجه فرنگی


 ویتامین سی موجود در آن برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار مفید است. ویتامین سی جذب آهن در بدن را افزایش می دهد. گوجه فرنگی غنی از ویتامین ای و بتاکاروتن برای تقویت سلامت پوست و مو نیز هست. برای افزایش جذب آهن در بدن، روزانه یک یا دو عدد گوجه فرنگی بخورید.




 


22- کره بادام زمینی


بادام زمینی یکی از منابع غنی از ویتامینEاست که آنتی اکسیدانی قدرتمند بوده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را به میزان چشمگیری کاهش می ‌دهد. همچنین، بادام زمینی مقدار زیادی آهن دارد که برای بهبود و اصلاح عملکرد گلبول ‌های قرمز خون بسیار مفید و ضروری است. دو قاشق از کره بادام زمینی ۰,۶ میلی گرم آهن به بدن می رساند.




 


23- تخم مرغ


سرشار از پروتئین و غنی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی است که برای مقابله با کم خونی مفید هستند. یک عدد تخم مرغ بزرگ، ۱ میلی گرم آهن دارد.

 




 


24- اسفناج


 این سبزی تیره رنگ محبوب، بهترین گزینه غذایی گیاهی برای مبارزه با کم خونی است. اسفناج سرشار از کلسیم، ویتامین ب ۹، ویتامین های سی، آ و ای، فیبر، بتاکاروتن، و البته آهن است. فقط یک فنجان از اسفناج ۳,۲ میلی گرم آهن به بدن می رساند و ۲۰ درصد نیاز روزانه شما به آهن را تامین می کند.



 


25- شکلات تیره


فقط یک اونس از این شکلات حاوی ۵ میلی گرم آهن است. این در حالی است که یک فنجان پودر کاکائو نیز ۱۱,۹ میلی گرم آهن دارد.




 


26- آلو


آلو و آب آن از منابع غنی آهن است و جزو بهترین میوه ها برای درمان کم خونی به حساب می آید. برای پیشگیری از کم خونی آلو را به وعده صبحانه خود اضافه کنید.




 


27- سیب


این میوه حاوی ویتامین C است که به بدن در جذب آهن «غیر هِم» کمک می کند. برای مقابله باکم خونی روزی یک عدد سیب بخورید.




 


28- زردآلو


برای تأمین آهن موردنیاز بدن روزانه زردآلو همراه با صبحانه بخورید یا این که این میوه را به عنوان میان وعده مصرف کنید.




 


29- گریپ فروت


این میوه و آب آن سرشار از ویتامین C است.




 


30- موز


اسیدفولیک برای حفظ سلول های جدید در بدن ضروری است. علاوه بر آن در درمان کم خونی به ویژه در دوران بارداری مؤثر است. این میوه سرشار از اسید فولیک باعث افزایش تعداد سلول های خونی نیز می شود.




 


31- پرتقال


مرکبات ازجمله پرتقال سرشار از ویتامین C است که در جذب آهن بدن نقش مهمی دارد و درنتیجه باکم خونی مقابله می کند.




 


32- انبه


این میوه سرشار از آهن است.




 


33- کیوی


میوه ای سرشار از ویتامین C است.در صورت کم خونی و مصرف قرص آهن برای جذب آهن کیوی مصرف کنید.




 


34- انار


میوه ای سرشار از ویتامین C و آهن است. این میوه جریان خون در بدن را افزایش می دهد، از طرفی عوارض بیماری کم خونی مانند سرگیجه، خستگی، ضعف و … را برطرف می کند. سعی کنید روزی یک عددانارمصرف کنید.




 


35- سیب‌زمینی شیرین


سیب‌زمینی شیرین از محتوای بالای ویتامین A سود می‌برد، که به افزایش گلبول‌های قرمز حامل اکسیژن کمک می‌کند.هرچه اکسیژن بیشتری در بدن حمل شود، تولید خون نیز افزایش می‌یابد. از این‌رو، افزودن سیب‌زمینی شیرین به رژیم‌غذایی روزانه اقدامی منطقی محسوب می‌شود.




 


36- مغزهای خوراکی


مغزهای خوراکی می‌توانند میان وعده‌های فوق‌العاده باشند. مغزهای خوراکی مانند بادام‌زمینی، بادام‌هندی، فندق و گردو سرشار از آهن هستند، که می‌تواند به بهبود سطح هموگلوبین در بدن کمک کند. آنها نه تنها خوشمزه هستند، بلکه گزینه‌هایی سالم نیز محسوب می‌شوند. ۳۰ گرم از مغزهای خوراکی می‌تواند سه میلیگرم آهن در روز را تامین کند.


 


گردآورنده: عاطفه کریمی


پایگاه نیوزی ایران وکیل